Twórcami koncepcji relacji terapeutycznej w terapii poznawczej Gelso i Carter (1985, s. 169) przyjęli, że relację pacjent-terapeuta należy opisywać poprzez jej trzy podstawowe komponenty: (1) przymierze na rzecz terapii, (2) relacja oparta na przeniesieniu oraz (3) relacja rzeczywista. Pierwszy z elementów relacji, przymierze terapeutyczne, to rodzaj sojuszu pomiędzy „rozsądną” stroną pacjenta i pracującymi zmiany różnymi aspektami terapeuty. Podobnie jak Bordin (1979), autorzy uważali, że ten aspekt relacji składa się z więzi terapeutycznej oraz uzgodnionych celów i zadań terapii. Podzielali przekonanie, że odpowiednia siła przymierza jest konieczna do efektywnego przebiegu całego procesu terapii. Chociaż na różnych etapach leczenia jej poziom ulega zmianie, to siła sojuszu okazuje się szczególnie ważna na początku relacji i w trudnych (kryzysowych) momentach terapii. Drugi komponent, nazwany relacją przeniesieniową, podobnie jak w podejściu psychodynamicznym, zdefiniowano jako powtórzenie konfliktów z przeszłości i uaktywnianie w relacji z terapeutą przekonań kluczowych, uczuć i zachowań, które powstały i utrzymywały się w relacjach z osobami znaczącymi. Uaktywnianie się u pacjenta wobec terapeuty wzorców zachowania osadzonych w przekonaniach, których początków należy szukać w przeszłości, powoduje, że stają się one ważnym źródłem informacji o schematach poznawczych pacjenta. Trzeci element, określany mianem relacji rzeczywistej, to prawdziwe, niczym niezniekształcone wrażenia i odczucia, powstające u uczestników relacji względem siebie. Chociaż zdaniem Gelso i Carter (1985, s. 171) wszystkie trzy komponenty pozostają ze sobą związane, to przymierze rozwija się na bazie rzeczywistej relacji, tworząc razem na tyle bezpieczne środowisko, które umożliwia uaktywnienie się relacji przeniesieniowej.
Previous: Rehabilitacja osób chorych psychicznie
Next: Schizofrenia