Większość dotychczasowych badań dostarczyła jednak wyników ograniczających się do.opisu stwierdzonych powiązań pomiędzy duchowością a zdrowiem, ich siły i zasięgu. Zaniedbywane były drogi, za których pośi ednictwem następują wzajemne wpływy. Wynikało to bądź z przekrojowego charakteru badań, bądź z pewnej powierzchowności badań o charakterze epidemiologicznym, prowadzonych w modelu podłużnym. Na brak ten zwracają uwagę także inni autorzy (np. Gall i in., 2005). Pojęcie duchowości bywa przy tym rozmaicie ujmowane ze względu na wieloznaczność i interdyscyplinarne zastosowanie.
Niniejsze opracowanie składa się w równych proporcjach z części teoretyczno-metodologicznej i empirycznej. W pierwszej części omówię różne propozycje definiowania duchowości przez psychologów i przedstawię autorską próbę lconceptualizacji duchowości z psychologicznego punktu widzenia. Następnie spróbuję przybliżyć zagadnienie pomiaru duchowości i przedstawię stosowany w tym celu kwestionariusz, opracowany w naszym zespole. W części empirycznej opracowanie koncentruje się na hipotetycznych mechanizmach wpływu duchowości na zdrowie somatyczne oraz na ich weryfikacji. Przedstawię w niej niepublikowane dotychczas dane empiryczne dotyczące wzajemnych związków pomiędzy duchowością, radzeniem sobie ze stresem i zdrowiem.