Konstrukty teoretyczne wprowadza się w psychologii w celu wyjaśniania zachowania człowieka, nadając im status dyspozycji do określonego zakresu funkcjonowania. Duchowość jako konstrulct psychologiczny po- . winna pełnić podobną funkcję, czyli odpowiadać za specyficzny zakres funkcjonowania osoby ludzkiej, obejmujący zarówno aktywność obser- wowalną, jak i doświadczenie wewnętrzne. Nawiązując zarówno do dorobku innych dyscyplin, mających dłuższą historię w konceptualizowaniu duchowości,, zwłaszcza do teologii, jak i do przytoczonych wcześniej psychologicznych koncepcji duchowości, proponowanych przez innych autorów, można uznać, że domeną duchowości jest transcendencja. Tak więc można przyjąć, że duchowość jako konstrulct psychologiczny jest dyspozycją do transcendencji. Dyspozycja ta przejawia się w postaci specyficznych form aktywności i doświadczenia wewnętrznego. W rozumieniu psychologicznym transcendencja polega na aktywności wykraczającej poza aktualnie doświadczane Ja czyjego aktualny obraz, której towarzyszą odpowiednie doznania. Kierunek transcendencji wyznaczony jest przez wyznawane przez osobę wartości dotyczące sfery niematerialnej. Tak więc nie każde poszerzenie Ja, nawet moralnie naganne, może być określone jako transcendencja, lecz jedynie ruch w górę, w kierunku wzrostu i rozwoju.
Previous: Zmiany w granulocytach