Wynikający z wyznawanych wartości obiekt transcendencji może mieć charakter zewnętrzny (na przykład może to być Bóg), ale także wewnętrzny (na przykład rozwój osobisty). Transcendencja może być również ukierunkowana na inną istotę ludzką, której przypisuje się szczególną wartość, a także na Uniwersum (wszechświat). Przedstawione tu ujęcie ma charakter relacyjny – transcendencja polega na określonej, dynamicznej relacji aktualnego Ja.z obiektem, któremu przypisuje się wysoką wartość (por. Miller i Thoresen, 2003). Warto zwrócić uwagę, że przy takim rozumieniu nie jest konieczne przyjmowanie jakichkolwiek założeń dotyczących istnienia czynnika nadprzyrodzonego jako warunku transcendencji.
Duchowość jako dyspozycja człowieka stanowi potencjał, który może się rozwijać. Specyfika duchowości polega na możliwości rozwoju w ciągu całego życia, nawet w późnym wieku, co pbtwierdzają badania empiryczne (Heszen-Wiejodek, 2003). Rozwój wymiaru duchowego nie polega jednak na systematycznym wzroście, bez względu na okoliczności zewnętrzne. W określonych warunkach obserwuje się wyrazisty przyrost duchowości. Taką okolicznością sprzyjającą rozwojowi duchowości może być wydarzenie kryzysowe, także w obszarze zdrowia.